fbpx
Geometria roților. Când trebuie realizată și de ce este necesară?

Geometria roților. Când trebuie realizată și de ce este necesară?

Efectuarea geometriei direcției în mod regulat este un aspect foarte important de care depinde funcționarea în parametrii normali a propriului vehicul și manevrabilitatea acestuia. De asemenea, odată realizată această operațiune, șofatul va fi mult mai sigur, întrucât vei avea un control maxim asupra roților autovehiculului.

Ce este geometria direcției?

Geometria constă în controlarea și reglarea alinierii roților mașinii față de direcția de mers, dar și de o roată față de cealaltă, pentru a asigura o rulare controlată, liniară și fără probleme. Această operațiune se realizează doar de către un specialist în domeniu, într-un service auto autorizat, cu ajutorul unei mașini specifice – un banc de geometrie.

Astfel, mașina ta va accelera și va frâna perfect în orice condiții de drum, având o manevrabilitate optimă. În plus, uzura neuniformă nedorită nu va mai fi o problemă, întrucât aceasta se formează doar în cazul în care geometria direcției nu este reglată atunci când trebuie.

Când trebuie să reglezi geometria roților?

Geometria direcției este un procedeu ce trebuie efectuat atunci când te confrunți cu una dintre următoarele situații:

  • Mașina trage stânga sau dreapta atunci când conduci în linie dreaptă;
  • Volanul nu se mai redresează după ce ai efectuat un viraj;
  • Anvelopele sunt uzate în mod neuniform;
  • Roțile au fost lovite într-o bordură sau o groapă;
  • Când abia ai schimbat anvelopele mașinii sau ai înlocuit piese ale sistemului de suspensie.

Cum se realizează procedura de reglaj geometrie auto?

Geometria roților este definită de 3 unghiuri, iar acestea sunt: unghiul de fugă, unghiul de cădere și unghiul de convergență. Toate acestea trebuie să fie reglate corect, de către un profesionist, într-un service auto autorizat. Haideți să vedem în continuare ce reprezintă fiecare dintre acestea.

Ce este un unghi de fugă?

Unghiul de fugă este direct responsabil de stabilitatea vehiculului, întrucât acesta menține rularea în linie dreaptă pe carosabil și înclinarea ușoară a roților în curbe. 

În termeni mai tehnici, unghiul de fugă se referă la unghiul format între axa pivotului roții și axa perpendiculară pe suprafața de rulare, atunci când vehiculul este văzut din lateral. Pivoții sunt înclinați astfel încât, după realizarea virajului, roțile să revină mereu în linie dreaptă. Unghiul de fugă se măsoară în grade, fiind negativ când axa pivotului este înclinată în față, și pozitiv când axa este înclinată în spate.

Sursa: autoreport.ro

Ce este unghiul de cădere?

Unghiul de cădere este unghiul format de roată, atunci când privești mașina din față. Cu alte cuvinte, acesta se referă la înclinația roții pe verticală în raport cu carosabilul.

Unghiul de cădere este exprimat, de asemenea, în grade și influențează în mod semnificativ dinamica de manipulare a vehiculului. În cazul înclinării pozitive, partea superioară a roții va fi înclinată spre exteriorul mașinii, în timp ce în cazul înclinării negative, partea superioară a roții este înclinată spre interiorul mașinii. Astfel se explică uzurile neuniforme ale anvelopelor, fie pe părțile interioare, fie pe cele exterioare.

Sursa: autoreport.ro

Ce este unghiul de convergență?

Unghiul de convergență definește poziția roților văzute de sus și este determinat de distanța dintre roți (părțile anterioare și posterioare) de pe aceeași osie. Acesta influențează uzura anvelopelor și manevrabilitatea mașinii în viraje.

Asemenea unghiului de cădere, unghiul de convergență poate fi pozitiv și negativ. Atunci când părțile anterioare ale roților sunt mai apropiate, unghiul de convergență este pozitiv. Acest lucru duce la o subvirare în curbe și la uzarea anvelpelor începând din parțile exterioare. Pe de altă parte, atunci când părțile posterioare ale roților sunt mai aproapiate, putem vorbi despre un unghi de convergență negativ. În această situație se va produce o supravirare în curbe, iar anvelopele de vor uza începând cu părține interioare.

Sursa: autoreport.ro

Care e diferența dintre reglarea unghiului de fugă și echilibrarea roților?

Reglarea geometriei roților presupune verificarea și ajustarea unghiurilor pe care roțile le formează față de celelalte roți și de direcția de mers. Echilibrarea roților se referă la eliminarea vibrațiilor la viteze de peste 100 km/h determinate de un dezechilibru al masei pe întreaga suprafață de rulare.

În concluzie, este strict necesar să te asiguri mereu că unghiurile sunt bine reglate. Un reglaj făcut incorect, chiar și cu doar câțiva milimetri va deteriora până și cele mai bune anvelope, de ultimă generație. În plus, pierderea controlului asupra volanului poate fi catastofală. Reglarea direcției durează maxim 30 de minute și nu este deloc costisitoare . Așadar, nu amâna niciodată verificarea sistemului de direcție sau a sistemului de suspensie.

*Preț geometrie roți: 120 lei (față + spate) – Smart Service Bârlad.

Vă stăm la dispoziție pentru orice problemă întâmpinați.

LEAVE A COMMENT

Your comment will be published within 24 hours.

2019 © SMARTservice